محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 167
  • بازدید دیروز : 267
  • بازدید کل : 574733

لغو آزمون غیر متمرکز المپیاد در مناطق 10 گانه کشوری


سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به اعتراض داوطلبان المپیاد علمی دانشجویی تأکید کرد : برگزاری آزمون غیر متمرکز المپیاد در مناطق 10 گانه کشوری با توجه به شرایط فعلی بیماری کرونا امکان پذیر نیست .
پیش از این دکتر احسان جمالی معاون سازمان سنجش آموزش کشور و دبیر المپیاد علمی دانشجویی کشور در گفتگو با مهر از تغییرات بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور به دلیل شرایط موجود در کشور ناشی از شیوع بیماری کرونا خبر داده بود و یادآور شده بود : تصمیمی برای حذف المپیاد علمی دانشجویی کشور در سال ۱۳۹۹ وجود ندارد اما آزمون غیرمتمرکز مناطق ۱۰ گانه کشوری حذف می‌شود .

پس از آن برخی از داوطلبان المپیاد علمی دانشجویی در نامه‌ ای اعلام کردند که حذف آزمون غیرمتمرکز به ضرر دانشجویان استعداد درخشان است . سازمان سنجش آموزش کشور در نامه‌ ای در پاسخ به این داوطلبان نکات مهمی را اعلام کرد .

در این نامه آمده است : در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا شرایط خاص و حساسی بر تمامی دنیا از جمله کشورمان حاکم است که انتظار می‌ رود قشر فرهیخته برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی کشور این موضوع را بهتر از سایر اقشار جامعه درک کنند . سلامتی و تندرستی دانشجویان علاقمند به شرکت در المپیاد ها که سرمایه‌ های این کشور هستند اولین اولویت برای هر تصمیم گیری است .

وضعیت شیوع و درگیری بیماری کرونا در سطح کشور بین شهر ها و استان‌ های مختلف متفاوت است و در اغلب دانشگاه‌ ها ، کلاس‌ ها و امتحانات دوره کارشناسی به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌ شود و کلیه خوابگاه‌ ها تعطیل است .

در بخش دیگری از این نامه به شرایطی که پیش از این برای برگزاری المپیاد درنظر گرفته می‌شد ، اشاره و خاطر نشان شده است : المپیاد غیر متمرکز در ۱۰ دانشگاه منتخب مراکز مناطق برگزار می‌شود و سؤالات به صورت منطقه‌ ای طرح و اجرا می‌ شود .

دانشگاه ها امکان ارائه خوابگاه ندارند

تعداد زیادی از دانشجویان برای شرکت در المپیاد غیرمتمرکز باید به ۱۰ شهر بزرگ محل برگزاری ( اصفهان ، تبریز ، تهران ، شیراز ، مشهد ، همدان ، بابلسر ، کرمان ، کرمانشاه و اهواز ) سفر کنند و نیاز به اسکان و فراهم کردن خوابگاه ، صبحانه ، ناهار و شام ، میان وعده ، ایاب و ذهاب دارند که سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه‌ ها در وضعیت فعلی امکان ارائه خوابگاه و سرویس دهی گفته شده را ندارد .

در این نامه به این نکته اشاره شده است که برگزاری آزمون در روز های مختلف نه تنها مشکل بالا را برطرف نمی‌ کند بلکه مشکل را تشدید می‌کند .

همچنین سازمان سنجش در بخش دیگری از این نامه یادآور شده است : آزمون‌ های رقابتی از جمله المپیاد باید به صورت حضوری و در شرایط زمان و مکان یکسان برگزار و حذف شائبه تقلب را به همراه داشته باشد لذا برگزاری المپیاد به صورت غیر حضوری ممکن نیست .

ضمن اینکه تک مرحله‌ ای شدن المپیاد و برگزاری برای تمامی متقاضیان مرحله نیمه متمرکز و متمرکز در مراکز مناطق از نظر اجرایی در حال حاضر ممکن نیست .

در ادامه این نامه با توجه به برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و تصمیم دبیرخانه المپیاد مبنی بر افزایش تعداد برگزیدگان آزمون کارشناسی ارشد برای این دوره از المپیاد علمی دانشجویی آمده است : آزمون کارشناسی ارشد در تمام استان‌ ها و اغلب شهرستان‌ ها برگزار می‌شود و شرکت متقاضیان المپیاد در این آزمون ، کاهش سفر دانشجویان و حذف سفر اساتید و عدم نیاز به اسکان ( تهیه خوابگاه ) و پذیرایی ( صبحانه ، ناهار ، شام ) را به همراه دارد .

سازمان سنجش تاکید کرده است : با توجه به شرایط کشور و در نظر گرفتن اینکه وضعیت بیماری در ماه‌ های آینده به صورت دقیق و حتمی در سطح کشور قابل پیش بینی نیست و به منظور تعیین تکلیف قطعی متقاضیان و با اولویت حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید ، در وضعیت فعلی دانشگاه‌ ها و سازمان سنجش آموزش کشور تصمیم به شرکت متقاضیان المپیاد غیرمتمرکز در آزمون کارشناسی ارشد گرفتند .

پس از برطرف شدن مشکلات بیماری کرونا در سنوات آینده همانند سنوات قبل ، المپیاد غیرمتمرکز در مناطق ۱۰ گانه برگزار خواهد شد .

رشته های بیست و پنجمین المپیاد علمی دانشجویی

به گزارش مهر ، بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۲۴ رشته زبان و ادبیات فارسی ، علوم جغرافیایی ، علوم اقتصادی ، الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآنی ، علوم تربیتی ، حقوق ، روانشناسی ، علوم زمین ، شیمی ، فیزیک ، زیست شناسی سلولی و مولکولی ، آمار ، ریاضی ، زیست شناسی گیاهی ، زیست شناسی جانوری ، مهندسی برق ، مهندسی شیمی ، مهندسی صنایع ، مهندسی عمران ، مهندسی مکانیک ، مهندسی مواد و متالورژی ، مهندسی کامپیوتر ، زراعت و اصلاح نباتات و طراحی صنعتی برگزار می‌شود .

در سال ۹۹ همانند سال ۹۸ علاوه بر این رشته‌ها ، المپیاد بین رشته‌ ای « سلول های بنیادی و مهندسی بافت » نیز برگزار می‌شود . پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ، نفرات برگزیده در رشته‌های شیمی ، مجموعه زیست شناسی ، مهندسی شیمی ، مهندسی صنایع ، مهندسی مواد و متالورژی ، مهندسی کشاورزی ، مهندسی برق ، مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی توسط شورای مربوطه در سازمان سنجش تعیین و در صورت علاقمندی امکان شرکت در المپیاد سلول‌ های بنیادی را دارند .

امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا ویروس در کشور مرحله غیرمترکز حذف شده و متقاضیان همزمان با سایر داوطلبان در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ شرکت می‌کنند . آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۹ در روزهای ۲ و ۳ مرداد ماه سال ۹۹ برگزار می‌ شود .
منبع : لغو آزمون غیر متمرکز المپیاد در مناطق 10 گانه کشوری

  انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 24

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما