محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 394
  • بازدید دیروز : 435
  • بازدید کل : 585682

تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی


مجوز تاسیس دفتر خدمات قضایی با تایید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت می‌ پذیرد. دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌ های مرتبط با حقوق و یا مدرک سطح دو از حوزه‌ های علمیه، حداقل 25 سال سن و داشتن 5 سال سابقه کار از شروط تاسیس دفاتر الکترونیکی قضایی می باشد.

 

 

امروزه به دلیل آنلاین شدن خدمات قوه قضاییه خیلی از فرآیندهای مربوط به تشکیل پرونده، شکایت و یا پیگیری قضایا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با نام های مختلف سامانه ثنا یا عدل ایران و ... انجام می شود. بنابراین تمایل اکثر فارغ التحصیلان رشته های حقوقی این است که بتوانند چنین مراکزی را تاسیس کرده و از این طریق کسب درآمد کنند.

تاسیس انواع مراکز و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بر اساس ضوابط خاصی صورت می گیرد که مدیر و کارشناس دفتر می بایست از آن ها مطلع باشند. از جمله شرایط رعایت شرط سنی و مدرک تحصیلی داوطلبان است که در ادامه برای آشنایی با این موارد به بررسی جزئیات نحوه دریافت مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی می پردازیم.

 

شرایط تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی

تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی با تایید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت می پذیرد. همچنین قوه قضاییه برای هماهنگی امور صنفی و نظارت بر دفاتر، کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را در تهران و مراکز استان راه اندازی کرده است. این دفاتر می توانند فعالیت هایی همچون تنظیم دادخواست، لایحه، اظهارنامه، مشاهده و پیگیری پرونده، محاسبه هزینه دادرسی و ... را انجام دهند.

 

شرایط دریافت مجوز تسیس خدمات الکترونیکی قضایی کمی متفاوت از تاسیس دفتر پیشخوان دولت است. به طور مثال هر دفتر علاوه بر مدیر دفتر که باید به صورت تمام وقت در دفتر حضور داشته باشد، حداقل دارای یک کارشناس حقوقی و یک کارشناس فناوری اطلاعات و دو کارمند دفتری خواهد بود.

 

ثبت نام برای تصدی مدیریت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تنها از طریق سامانه www.adliran.ir امکان پذیر می باشد. در ادامه برای آشنایی با شرایط تاسیس دفتر الکترونیک قضایی به بررسی ضوابط عمومی مدیر دفتر و کارشناس می پردازیم.

 

شرایط عمومی تاسیس دفتر الکترونیک قضایی

 

شرایط ذکر شده زیر برای تمامی سمت های مدیر دفتر، کارشناس حقوقی، کارشناس فناوری اطلاعات و کارمندان دفتر الکترونیک قضایی صدق می کند.

تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه

تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی

عدم اعتیاد به مواد مخدر

عدم سوء پیشینه کیفری

دارابودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد

توانایی جسمی و روحی لازم

 

شرایط اختصاصی مدیر دفتر خدمات الکترونیکی قضایی



دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه

داشتن حداقل بیست و پنج سال سن

دارا بودن پنج سال سابقه کار مرتبط

دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تایید اداره کل برای این سمت

تبصره : علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی فوق، اشخاصی که دارای سوابق خدمتی تایید شده باشند به تشخیص اداره کل، در اولویت قرار دارند.

 

شرایط اختصاصی کارشناس حقوقی دفتر خدمات الکترونیک قضایی

دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه

داشتن حداقل بیست وپنج سال سن

دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تایید اداره کل برای این سمت

 

شرایط اختصاصی کارشناس فناوری و کارمندان دفتر خدمات الکترونیک قضایی

 

دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های مرتبط با حقوق، فقه و علوم قضایی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو یا بالاتر از حوزه های علمیه

داشتن حداقل بیست وپنج سال سن

دارا بودن اطلاعات پایه و مهارت کار با رایانه مورد تایید اداره کل برای این سمت

 

دفاتر ثبت اسناد رسمی نیز یکی دیگر از دفاتری است که متقاضیان تحصیل کرده در حقوق اغلب برای تاسیس آن اقدام می کنند. برای آشنایی با شرایط ان می توانید به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

 

 

 

مقررات اداری و انتظامی تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی

متقاضیان دریافت مجوز تاسیس دفاتر خدمات قضایی می بایست با اموری همانند نحوه ثبت دادخواست، پیگیری پرونده های قضایی، فرآیندهای مربوط به ثبت نام املاک و اسناد رسمی و همچنین نگارش اظهارنامه، پرداخت هزینه دادرسی و ... آشنا باشند.

 

البته به علت اهمیت بیش از حد این دفاتر در ارسال صحیح مدارک مراجعان به غیر از موارد گفته شده، یک سری قوانین و مقررات اداری و انتظامی وجود دارد که در بخش زیر توضیح داده شده است.

با انصراف یا فوت مدیر دفتر، اداره کل می تواند نسبت به جایگزینی یا تاسیس دفتر تازه از بین متقاضیان اقدام نماید.

ضوابط نظارت و بازرسی از دفاتر به پیشنهاد رییس مرکز و به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.

کانون موظف است براساس ضوابط، بازرسی های موردی یا دوره ای از دفاتر را به عمل آورده و گزارش مستدل و مستند خود را به شورا ارائه نماید .مدیران دفاتر موظف به همکاری با بازرسان می باشند.

 

تخلفات انتظامی مدیر و کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

 

عدم نصب هزینه خدمات در محل مناسب

عدم حضور مدیر در ساعات اداری دفتر خدمات قضایی بدون عذر موجه

تاخیر در ارسال آمار و اطلاعات درخواستی مراجع ذی صلاح

تاخیر غیرموجه در ارسال یا درج اطلاعات یا اسناد مربوط در سامانه یا در سایر فرآیندهای خدمات یا تقصیر در امور مذکور

عدم حضور فعال در دوره های آموزشی تعیین شده توسط مرکز

عدم تحویل قبض رسید وجوه به ارباب رجوع

عدم رعایت نکات امنیتی در حفاظت از اطلاعات و سامانه خدمات الکترونیک قضایی مطابق با ضوابط ابلاغی مرکز

رفتار خارج از نزاکت با ارباب رجوع و همکاران

عدم همکاری با بازرسان

اجتناب از تحویل رونوشت به کسانی که قانونا حق دریافت آن را دارند.

امتناع از واریز وجوه به حساب های مربوط که پرداخت آن ها الزامی است.

دریافت وجه بیشتر از هزینه های تعیین شده.

افشای اطلاعات اصحاب دعوا به اشخاص غیرمسئول و عدم رعایت حریم خصوصی.

عدم رعایت مقررات و ضوابط مربوطی نیز وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها پرداخته شده است.

از جمله دیگر دفاتری که به صورت الکترونیکی اقدام به ارائه خدمات می کند، دفاتر کاریابی است که وظیفه استخدام نیروهای متعهد را بر عهده دارند. برای آشنایی با شرایط تاسیس و دریافت مجوز این دفاتر به مطالعه مقاله زیر بپردازید.

 

 

 

 

 

 

مشاوره تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی

تا این بخش از مقاله در خصوص نحوه دریافت مجوز تاسیس دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی اطلاعاتی داده شد. داوطلبان علاقه مند به مباحث حقوقی می توانند از طریق مراجعه به سایت قوه قضاییه و یا سایت مرکز وکلای قضاییه به مطالعه انواع اطلاعیه های این سامانه ها پرداخته تا از این طریق سطح علم و دانش خود را بالا برده و موفق به دریافت مجوز دفتر خدمات قضایی شوند.

 

لازم به ذکر است که ممنوعیت هایی نیز برای دریافت مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است.

 

ممنوعیت های تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی

 

وکلای دادگستری و مشاوران موضوع ماده 187 و کارشناسان رسمی دادگستری

قضات و سردفترانی که به انفصال دائم محکوم شده و این محکومیت قطعیت یافته است

شاغلان به امر تجارت طبق تعریف ماده 2 قانون تجارت

کارمندان و مستخدمان دولت و کارمندان موسسات عمومی غیردولتی

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تاسیس دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی را در اختیار مخاطبان گذاشته و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند. همچنین از طریق عضویت در کانال تلگرامی و یا اینستاگرامی هیوا می توانید آخرین اخبار مرتبط با این حوزه را دریافت نمایید.

 

 

 

 




سوالات متداول

 

1- ✔️ شرایط تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چیست ؟

✔️ شرایط تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به بخش های مختلف مرتبط با مدیر دفتر، کارشناس فناوری و کارمندان در دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند که در متن مقاله ارائه شده است.



2- ✔️ ضوابط اداری و انتظامی تاسیس دفاتر خدمات قضایی چیست ؟

✔️ قوه قضاییه وظیفه نظارت بر عملکرد هر یک از دفاتر خدمات قضایی را داشته و ضوابط و ممنوعیت های دریافت مجوز را بیان می کند. در متن مقاله جزئیات لازم در این خصوص ارائه شده است.



3- ✔️ آیا وکلای دادگستری می توانند به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بپردازند ؟

✔️ در متن مقاله لیست مشاغلی که مجاز به تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیستند ارائه شده است. از جمله وکلای دادگستری که اجازه دریافت مجوز را ندارند.

منبع : تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی

  انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 14

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما