محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 404
  • بازدید دیروز : 435
  • بازدید کل : 585692

تحصیل در ایتالیا


وجود امکانات آموزشی پیشرفته و مناسب در ایتالیا، بسیاری از علاقمندان مهاجرت را ترغیب به ادامه تحصیل در این کشور می کند. مدرک دانشگاهی ایتالیا در سراسر جهان و ایران اعتبار بالایی دارد. تصمیم گیری برای تحصیل در ایتالیا نیاز به اطلاعات کافی در مورد مسیر مهاجرت تحصیلی این کشور دارد.

 

 

تحصیل در ایتالیا، یکی از راه های ممکن برای دانشجویانی است که قصد فراگیری علم در دانشگاه های پیشرفته اروپایی را دارند. ایتالیا به دلایل متفاوتی، یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی پرطرفدار در بین دانشجویان ایرانی محسوب می شود. یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت ایتالیا در بین دیگر مقاصد، هزینه پایین تحصیل در این کشور برای دانشجویان است.

شاید سوال بسیاری از افراد این باشد که چرا تحصیل در ایتالیا؟ ایتالیا یکی از ارزان ترین کشورهای ممکن برای مهاجرت تحصیلی بوده است. با وجود شهریه پایین دانشگاه های این کشور، خدمات فوق العاده و سیستم آموزشی پیشرفته، ایتالیا یک مکان عالی برای پیشرفت و توسعه فردی است. در سال 2022 تعدادی از دانشگاه های این کشور رتبه های بالای علمی در بین دیگر دانشگاه های دنیا اخذ کرده اند. در ادامه این مقاله به اطلاعات دقیقی از مزایای تحصیل در ایتالیا و شرایط و هزینه زندگی در این کشور خواهیم پرداخت.

 

مزایای تحصیل در ایتالیا

زندگی و تحصیل در ایتالیا نقاط مثبت زیادی برای بررسی و بحث دارد. از مهم ترین نقاط مثبت تحصیل در دانشگاه های ایتالیا، تدریس به زبان بین المللی در این کشور است. علاوه بر رشته هایی که به زبان ایتالیایی ارائه می شوند، رشته ها و دروسی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شود که امکان پیشرفت را برای افراد مهیا می کند. ایتالیا مهد دانشگاه های مرتبه بالایی همچون پلی تکنیک میلان، بولونیا، ساپینزا رم، پادوآ، میلان و پلی تکنیک تورین است.

 

از بین این دانشگاه ها، در سال 2022 سه دانشگاه پلی تکنیک میلان، بولونیا و ساپینزا در رتبه بندی QS جهانی جزو 200 دانشگاه برتر هستند. از این رو فرصت های تحصیلی بسیار مناسبی برای علاقمندان تحصیل در کشور های اروپایی دارند. ایتالیا از جمله کشورهایی است که اعتبار علمی بالایی برای ارائه مدرک دارد. دانشجویان فارغ التحصیل ایتالیا با خیال آسوده می توانند مدارک تحصیلی خود را به دیگر کشورها نیز ارائه دهند و امکان پیشرفت های بعدی نیز داشته باشند.

 

علاوه بر این از مزایای تحصیل در ایتالیا می توان به بورسیه تحصیلی اختصاص داده شده اشاره کرد. معمولا امکان پذیرش دانشجویان واجد شرایط در ایتالیا بالاتر از دیگر کشور ها است. چرا که شروط پذیرش در دانشگاه های این کشور ساده تر از کشور های اروپایی دیگر است.

 

به علاوه اینکه در ایتالیا امکان زندگی در خوابگاه های دانشجویی و صرفه جویی در هزینه ها به خوبی فراهم است. دولت ایتالیا برای جذب دانشجویان بین المللی تدارک مهمی را فراهم دیده است. به طور مثال، بورسیه های تحصیلی مناسب که بیشتر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های این کشور ارائه می شود، معمولا پاسخگوی نیاز دانشجو خواهد بود.

 

یک دلیل رشد ایتالیا در عرصه های علمی، وجود مراکز تحقیقی بسیار پیشرفته با امکانات مناسب است. از شهرهای مهم ایتالیا که سالانه پذیرای تعداد زیادی دانشجوی خارجی هستند، می توان به میلان، رم و تورین اشاره کرد. دانشگاه های این سه شهر از جمله برترین دانشگاه های کشور ایتالیا و حتی جهان هستند. قدمت این مراکز علمی بسیار زیاد است و در عین حال از روش های آموزشی نوین برای پرورش استعدادها و پیشرفت علمی دانشجویان بهره می گیرند.

 

دانشجویانی که قصد تحصیل پزشکی در دانشگاه های کانادا را داشته و هنوز دانشگاهی را مد نظر ندارند، برای دریافت اطلاعات در خصوص نحوه تحصیل این رشتهو انتخاب دانشگاه در این کشور می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: تحصیل پزشکی در کانادا

 

 

شرایط تحصیل در ایتالیا

طول دوره های درسی در مقاطع مختلف متفاوت است. به طور مثال معمولا دانشجویان مقطع کارشناسی، در بازه زمانی 3 تا 4 سال فارغ التحصیل می شوند. از جمله رشته هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، می توان به علوم مهندسی و رشته های زمینه مدیریت اشاره کرد. زیرا این رشته ها معمولا بیشترین تقاضا را از طرف مهاجران برای تحصیل دارند.

 

هر متقاضی برای تحصیل در ایتالیا باید واجد شرایط خاصی باشد. به طور مثال مدارک لازم، طول دوره تحصیلی و چنین مواردی در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است. در لیست زیر تعدادی از این شرایط در مقاطع متفاوت بررسی می شوند.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی:

 

در این مقطع تعداد رشته های تدریس شده به زبان انگلیسی محدودتر هستند. لذا دانشجو باید در برخی رشته های مورد نظر خود تا حدی تسلط به زبان ایتالیایی داشته باشد. فرد متقاضی می تواند با آماده سازی مدارک تحصیلی پیشین خود و دریافت مدرک زبان سطح B2، درخواست خود را به دانشگاه مقصد اعلام کند و در صورت موافقت، برای دریافت ویزا اقدام کند.

 

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد:

 

هر دانشجوی فارغ التحصیل کارشناسی که از دانشگاه های معتبر مدرک دارد ، می تواند با مهیا کردن مدارک و شرایط خود، اقدام به ادامه تحصیل در ایتالیا کند. معمولا دانشگاه های ایتالیایی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، از دانشجو درخواست ارائه توصیه نامه در کنار مدارک تحصیلی نیز دارند.

 

شرایط تحصیل در مقطع دکترا:

 

داشتن مدرک زبان معتبر، رزومه قوی، انگیزه نامه، توصیه نامه و مدارک تحصیلی مرتبط با رشته مد نظر، از جمله شرایط ورود به مقطع دکتری در ایتالیا هستند. در دوره دکتری تعداد رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند بیشتر از سایر مقاطع است. به همین دلیل داشتن نمره زبان مناسب، یک شرط اصلی است.

 

متقاضیان تحصیل در ترکیه برای دریافت اطلاعات در خصوص شرایط تحصیل و زندگی در کشور ترکیه می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: شرایط تحصیل در ترکیه

 

هزینه تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا به دلیل رتبه های علمی متفاوت و روش های تدریس پیشرفته، شهریه های متفاوتی دارند. به طور کلی دانشجویان بومی ایتالیا بدون هیچ هزینه ای قادر به تحصیل در دانشگاه های دولتی هستند. دانشگاه های دولتی اگرچه برای مهاجران تحصیلی رایگان نیستند، اما نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، شهریه مناسب تری دارند.

 

مهاجران تحصیلی باید به خوبی از هزینه تحصیل در ایتالیا آگاه باشند و قبل از ورود به این کشور در مورد هزینه های زندگی دانشجویی تحقیقی کرده باشند. حتی در دانشگاه های دولتی ایتالیا نیز نرخ های شهریه متفاوتی برای رشته های مختلف وجود دارد. به طور متوسط می توان تخمین زد که برای تحصیل در ایتالیا سالانه به حدود 900 الی 4000 یورو هزینه نیاز است.

 

کمترین نرخ شهریه برای دانشگاه های دولتی با رتبه علمی پایین تر است. اما دانشگاه های دولتی پیشرفته و قوی، شهریه گران تری دارند. به طور مثال دانشگاه های معتبر این کشور تا 3000 یورو نیز به عنوان شهریه سالانه دریافت می کنند. این هزینه تقریبا یک سوم شهریه دانشگاه های غیردولتی این کشور در سال است.

 

بخشی دیگر از هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا، هزینه محل اقامت است. طبیعی است که زندگی در شهرهای بزرگ و یا اجاره و خرید خانه در مراکز این شهرها هزینه هایی به مراتب بالاتر برای دانشجو خواهد داشت. اما یکی از نقاط قوت دانشگاه های ایتالیا، فراهم آوردن امکانات مناسب در قالب خوابگاه های دانشجویی برای دانشجویان خارجی است.

 

هزینه خوابگاه دانشجویی هرچند رایگان نیست، اما هزینه هایی به مراتب کمتر برای دانشجو خواهند داشت. به طور متوسط هر دانشجو چیزی حدود یک سوم هزینه های زندگی خود را باید صرف اجاره محل اقامت خود کند. در مورد خوابگاه های دانشگاه ها این هزینه چیزی بین 250 الی 500 یورو است.

 

ممکن است دانشجویان به دلایل مختلفی تمایل به اقامت در خوابگاه ها نداشته باشند و اقدام به خرید یا اجاره ملکی برای سکونت کنند. باید در نظر داشت که تقریبا دو برابر هزینه اقامت در خوابگاه، باید برای اجاره خانه پرداخته شود. علاوه بر این بسته به مسافت، هزینه هایی همچون رفت و آمد نیز به آن افزوده خواهد شد.

 

داوطلبان متقاضی تحصیل در روسیه برای کسب اطلاعات در خصوص هزینه تحصیل به دو صورت بورسیه و یا شخصی در این کشور، می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در روسیه

زندگی در ایتالیا

ایتالیا در بخش جنوبی قاره اروپا و در همسایگی کشورهای پیشرفته ای همچون اتریش، فرانسه و سوئیس واقع شده است. این کشور به دلیل بافت مرزی جالب، به کشور چکمه نیز معروف است. درون ایتالیا دو کشور کوچکتر به نام های واتیکان و سان مارینو قرار گرفته اند. این دو کشور به لحاظ مساحت چیزی حدود اندازه یک شهر کوچک را اشغال کرده اند. بخشی از خاک ایتالیا نیز در آب های مدیترانه قرار گرفته است که با آن ها جزایر سیسیل و ساردنی گفته می شود.

 

هر چند ایتالیا نسبت به دیگر کشورهای اروپایی رشد اقتصادی چندان سریعی نداشته است، اما طی چند سال اخیر از نظر اقتصادی روند به مراتب بهتری را طی کرده و به بخش های صنعتی خود بسیار اهمیت داده است. صنایعی همچون ماشین سازی، ساخت ابزارآلات، کشتی سازی، تولید مواد غذایی و غیره، از جمله موارد اصلی گرداننده اقتصاد ایتالیا هستند.

 

همانطور که انتظار می رود، موقعیت های شغلی رایج در ایتالیا بیشتر در بخش های صنعتی است. برای دانشجویانی موقعیت های کار پاره وقت زیادی مثل کار در کافه ها، رستوران ها، هتل ها و غیره وجود دارد. این روشی است که بسیاری از دانشجویان خارجی برای تامین هزینه های زندگی خود در ایتالیا انتخاب می کنند.

 

به طور متوسط برای زندگی در ایتالیا در یک ملک اجاره ای و در مرکز شهر، باید ماهانه حدود 579.57 یورو صرف کرد که نسبتا هزینه زیادی است. اگر این ملک، آپارتمانی در جایی غیر از مراکز شهر باشد، هزینه را به حدود 442.76 یورو کاهش می دهد. هرچه فضای محل اقامت بزرگتر باشد یا امتیازات دیگری داشته باشد، طبیعتا اجاره بالاتری نیز خواهد داشت.

 

در زندگی ایتالیایی ها، وضع ظاهری و مد اهمیت بسیار زیادی دارد. ورساچه، پرادا، گوچی و غیره که آوازه جهانی دارند، متعلق به این کشور هستند. مردم ایتالیا برای حمل و نقل و جابجایی در سطح شهر معمولا از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند که به راحتی در دسترس قرار دارد. در ایتالیا به طور متوسط ماهانه 35 یورو را باید برای هزینه های بلیط در نظر گرفت.

 

مقاضیان و دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور ایتالیا را دارند، در صورتی که از چگونگی و نحوه انتخاب بهترین شهر، بهترین دانشگاه و موقعیت شهری برای زندگی اطلاعاتی ندارند، می توانند با سامانه سراسری اعزام به خارج از کشور ارتباط برقرار کرده و مهاجرت کم ریسکی را تجربه کنند.

 

متقاضیان تحصیل و زندگی در کانادا برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه زندگی و هزینه زندگی در این کشور می توانند مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: زندگی در کانادا

مشاوره تحصیل در ایتالیا

معمولا کشورهایی که از نظر علمی رشد بسیار خوبی داشته اند، اولین گزینه برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان هستند. در بین این دانشگاه ها، معمولا مراکز اروپایی در صدر لیست آرزو های دانشجویان قرار می گیرند. به دلیل ارزان بودن تحصیل در ایتالیا و فرهنگ نزدیک مردم این کشور به مردم ایران، این کشور نیز سالانه متقاضیان تحصیلی زیادی از ایران دارد.

 

معتبرترین و قدیمی ترین دانشگاه های ایتالیا به ترتیب دانشگاه های پلی تکنیک میلان و بولونیا هستند. این دانشگاه ها در رشته های متفاوت، مدرک تحصیلی بسیار معتبری برای ارائه به دانشگاه های ایران یا دیگر کشورها دارند. به طور کلی اگر قصد تحصیل در خارج از کشور به منظور انتخاب یک کشور امن، نسبتا ارزان و جذاب برای زندگی را دارید، ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی پیشنهادی ما به شما است.

 

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص تحصیل در ایتالیا را به متقاضیان ارائه داده و آن ها را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا راهنمایی نمایند.

 

دانشجویان علاقمند به تحصیل در کشور آلمان می توانند، برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هزینه تحصیل در این کشور، مقاله زیر را مطالعه نمایند.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در آلمان



سوالات متداول

 

1- ✔️ به چه صورتی می توان با استفاده از بورسیه تحصیلی در ایتالیا مشغول به تحصیل شد؟

✔️ با توجه به متن مقاله، دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا می توانند با داشتن رزومه قوی و نمره مدرک زبان بالا و در بعضی از دانشگاه ها با قبولی در آزمون ورودی، بورسیه تحصیلی ایتالیا را دریافت نمایند.



2- ✔️ دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا به طور متوسط به چه میزان هزینه ای نیاز دارند؟

✔️ با توجه به متن مقاله، به طور متوسط می توان تخمین زد که برای تحصیل در ایتالیا سالانه به حدود 900 الی 4000 یورو هزینه نیاز است.



3- ✔️ شرایط ورود به مقطع دکتری در ایتالیا چیست؟

✔️ داشتن مدرک زبان معتبر، رزومه قوی،انگیزه نامه، توصیه نامه و مدارک تحصیلی مرتبط با رشته مد نظر از جمله شرایط ورود به مقطع دکترا در ایتالیا هستند که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

منبع : تحصیل در ایتالیا

  انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 36

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما