محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 57
  • بازدید دیروز : 581
  • بازدید کل : 590136

مدیریت زمان در کنکور سراسری


یکی از فاکتور های لازم برای کسب رتبه قبولی در کنکور ، مدیریت زمان است . داوطلبان می توانند با رعایت تکنیک های ضربدر منها ، زمان های نقصانی ، استراتژی بازگشت و ... جلسه آزمون را به خوبی مدیریت کرده و زمان کافی برای مرور ، پاسخ به سوالات شک دار و زمان بر داشته باشند .

برای مشاوره مدیریت زمان در کنکور سراسری

 



از جمله مشکلاتی که داوطلبان سر جلسه کنکور با آن مواجه اند عدم مدیریت زمان است به طوری که هر ساله با داوطلبانی مواجه ایم که عباراتی مانند « در جلسه آزمون وقت کم ‌آورم »، «عجله کردم و همین باعث شد تعدادی تست را غلط بزنم » ، « نمی ‌توانم وقتم را در جلسه تنطیم کنم »، « روی یک سوال ، خیلی وقت گذاشتم و نتوانستم به تعدادی از سوال‌ های دیگر پاسخ دهم » استفاده می کنند .

بنابراین مدیریت زمان از مهم ترین کارهایی است که هر داوطلب کنکور سراسری باید ابتدا در طول سال و در جلسه آزمون های آزمایشی تمرین کند و در نهایت در جلسه آزمون سراسری به خوبی زمان خود را مدیریت کند تا سوالی نباشد که در اثر کمبود وقت موفق به پاسخ گویی آن نشده باشد . با توجه به اهمیت مدیریت زمان در جلسه آزمون سراسری در ادامه به بررسی تکنیک های مدیریت زمان سر جلسه آزمون پرداخته شده است .

 

اهمیت مدیریت زمان در کنکور سراسری

در رقابت ماراتن کنکور سراسری تنها آمادگی علمی برای کسب رتبه قبولی کنکور و کسب نتیجه دلخواه در انتخاب رشته کنکور سراسری کافی نیست ! چرا که زمان محدود و کمبود وقت سبب می شود داوطلب سوال هایی را که حتی پاسخ آن ها را می داند به دلیل زمان کم نتواند پاسخ دهد . بنابراین یکی از فاکتور های مهم در برنامه ریزی کنکور ، یادگیری اصول مدیریت زمان بوده که سبب می شود داوطلب به مدت زمانی که صرف پاسخگویی برای هر تست می کند توجه نماید .

در نظر داشته باشید یکی از فرق های اصلی کنکور با امتحان­ات تشریحی مدرسه زمان محدود پاسخگویی به سوالات است . ممکن هر سال خیلی از دانش آموزان موفق به کسب معدل 20 شوند اما تنها تعداد کمی از آن ها که به مدیریت زمان اشراف داشته و رتبه های تک رقمی ، دو رقمی و سه رقمی کنکور می شوند .

 

بیشتر بخوانید: تعداد سوالات کنکور سراسری و زمان پاسخگویی به هر درس

البته شاید بسیاری دیگر از این دانش آموزان هم بتوانند در مدت زمان زیاد و بدون محدودیت وقت ، درصد هایی به خوبی درصد های رتبه 1 کنکور بزنند اما هنر رتبه 1 داشتن تسلط کافی در مباحث درسی ، جمع بندی درست مطالب در روز های نزدیک به زمان برگزاری آزمون و مدیریت زمان در جلسه آزمون بوده که توانسته در مدت زمان محدود به سوالات جواب درست دهد .

با توجه به مطالب مذکور از اهمیت مدیریت زمان در کسب رتبه قبولی مطلع شدیم به همین جهت در ادامه تکنیک های سر جلسه آزمون را در اختیار متقاضیان قرار داده ایم تا سرعت خود را در پاسخگویی به سوالات کنکور سراسری بالا برده و زمان خود را مدیریت نمایند .

بیشتر بخوانید: جمع بندی کنکور سراسری

 

 

 

 

انواع تکنیک ها برای مدیریت زمان در کنکور سراسری

مهارت کنکور دادن و رتبه برتر شدن به چندین عامل بستگی دارد و دانش تنها بخشی از این پازل چند تکه است به همین جهت داوطلب میبایست با استفاده از روش های اصولی از مدیریت زمان بهره گرفته تا از پاسخگویی به سوالات آزمون جا نماند .

تکنیک ضربدر منها :

وقتی در کنکور سوال ‌ها را می‌ خوانیم با 3 عملکرد رو به رو خواهیم بود . یا این سوال را بلد نیستیم ؛ . یا بلد هستیم اما وقت گیر است یا سوال را بلد هستیم و حل می‌ کنیم . بنابراین سوالات کنکور به سه دسته تقسیم می شوند :

دسته اول : سوالات ساده ، این دسته از سوالات را هم چنان که می خوانید به جواب رسیده و گزینه درست را وارد پاسخنامه می کنید .

دسته دوم : سوالات شک دار و سوالات زمان بر ،

سؤالاتی که یادگیری شما در آ‌ن ‌ها ناقص بوده و در پاسخ‌ گویی به آن‌ها بین گزینه‌ ها شک دارید . برای این سؤالات علامت × را به نشانه‌ شک ‌دار بودن کنار سوال در دفترچه‌ سؤال قرار می‌دهید .
سؤالات شک ‌دار را نیز در پایان وقت مجددا بررسی می ‌کنید . اگر توانستید پاسخ می ‌دهید در غیر این صورت علامت منها کنار ضربدر در دفترچه‌ سوال قرار می ‌دهید . این نشانه‌ی عدم پاسخ‌ گویی به سوال بوده و ازطرفی باعث می ‌شود کم‌ تر در پاسخ ‌نامه اشتباه وارد کنید .

دسته سوم : سوالاتی هستند که پاسخ آن ها را بلد نیستید ، این سوالات را باید با علامت منفی مشخص کرده و از پاسخ ‌گویی به آن ‌ها در جلسه آزمون صرف نظر کنید .

استراتژی بازگشت :

این تکنیک ویژه کسانی است که در جلسه آزمون وقت اضافی بیاورند و به این اشاره دارد که در زمان ذخیره شده ، به کدام درس و کدام سوال‌ ها برگردید . برای این روش داوطلبان باید سوالات وقت ‌گیر هر درس را با توجه به تکنیک ضربدر منها که در ابتدا اجرا نمودند شناسایی نموده و توجه کنند که کدام سوال ‌ها سخت بوده و با بررسی بار اولنمی توانند پاسخ دهند و این ویژه هر شخص است .

مثلا برخی از دانش ‌آموزان تعدادی از مساله‌ های ریاضی را بار اول پاسخ نمی ‌دهند یا در ادبیات برخی بار اول سوالات املا ، آرایه و تاریخ ادبیات را جواب نمی‌ دهند بنابراین داوطلبان می ‌توانند 80 درصد سوالات وقت ‌گیر را شناسایی و از وقت گذاشتن برای آن ها خود داری کنند .

تکنیک زمان های نقصانی :

تکنیک زمان های نقصانی کمک می کند تا فرصت مرور و پاسخگویی به سوالات علامت زده شده برای داوطلبان فراهم شود . در این روش داوطلبان باید طوری زمان پاسخگویی به هر درس را مدیریت کنند که یک مقدار از وقت هر درس را نگه داشته تا بعد از اتمام سوالات آن دفترچه ، زمان اضافی برای مرور و پاسخ به تست هایی که نشاندار کرده ، داشته باشند .

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید سر جلسه آزمون سراسری رعایت شود

 

تکنیک وقفه در آزمون :

در آزمون های طولانی به تدریج کارایی داوطلبان کاهش می یابد . این کاهش کارایی علاوه بر خستگی ذهنی ، خستگی جسمی را شامل می شود . اختلال در گردش خون هنگامی که به مدت طولانی روی صندلی نشستید رخ می دهد و خستگی های خاص خود را به همراه دارد . در این بخش به مواردی پرداخته شده که رعایت آن موجب کاهش ایجاد خستگی در جلسه آزمون می شود :

بر روی صندلی بدون حرکت نباشید و هر از گاهی دست ، پا ، کمر و گردن خود را تکان دهید .

بهتر است هر نیم ساعت یکبار به مدت 30 ثانیه به صندلی تکیه کامل دهید و چشمان خود را ببندید ،

عضلات خود را شل کنید و چند نفس عمیق بکشید ، این کار به رفع خستگی ذهنی و خستگی جسمی شما کمک می کند .

در ادامه بخوانید: کارت ورود به جلسه کنکور سراسری

 

 

 

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی هیوا آماده اند تا به تمام سوالات و ابهامات شما در مورد کامل ترین روش های مدیریت زمان سرجلسه کنکور ، جواب دهند . شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با این کارشنان در ارتباط باشید و پاسخ تمام سوالات خود را از این کارشناسان دریافت کنید .



سوالات متداول

 

1- برای مدیریت زمان در جلسه آزمون سراسری چه پیشنهادی دارید ؟

استفاده از تکنیک های ضربدر منها ، زمان های نقصانی ، استراتزی بازگشت و ... سبب می شود جلسه ازمون به خوبی مدیریت شده و داوطلبان با نتیجه دلخواه در کنکور مواجه شوند که در این مقاله روش های استفاده از تکنیک های مذکور به طور کامل ارائه شده است .



2- دلیل استفاده از استراتژی بازگشت در کنکور سراسری چیست ؟

مطابق متن مقاله داوطلبان با استفاده از تکنیک استراتژی بازگشت برای زمان های اضافی برنامه ریزی کرده و مطابق تکینیک ضربدر منهای استفاده شده به سوالات شک دار پاسخ می دهند .



3- برای بر طرف شدن خستگی سر جلسه کنکور چه اقداماتی انجام شود ؟

مطابق متن مقاله تکیه به صندلی ، کشیدن نفس عمیق ، خوردن مواد قندی به همراه آب و ... می تواند بسیار موثر باشد .

منبع : مدیریت زمان در کنکور سراسری

  انتشار : ۷ خرداد ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 65

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما