محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 362
  • بازدید دیروز : 603
  • بازدید کل : 589860

رشته های زمینه مدیریت و خدمات


در هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش، رشته های مختلف با زمینه های متنوع ارائه می شوند که دانش آموزان می توانند بر اساس علایق و شرایط خودشان در این رشته ها ثبت نام کنند. رشته های زمینه مدیریت و خدمات شامل حسابداری، کودکیاری، هتل داری و ... می شود که در هنرستان ها ارائه می گردد.

 

 

هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش می توانند بر اساس شرایط تحصیلی دانش آموزان، محصلین را برای کسب مهارت در مقطع متوسطه دوم پذیرش کنند. در این هنرستان ها رشته های مختلفی ارائه می شوند که عموما سرفصل های این رشته ها عملی بوده و دانش آموزان می بایست وقت زیادی را برای تحصیل در این رشته ها، در کارگاه های آموزشی و عملی بگذرانند. رشته های زمینه مدیریت و خدمات از جمله رشته هایی است که از سوی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش ارائه می شود.

رشته های زمینه مدیریت و خدمات در گروه بندی های مختلف در هر یک از شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان ارائه می شود تا دانش آموزان بتوانند با فراگیری بهتر مهارت این رشته ها، به بازار کار وارد شوند. با توجه به لزوم اطلاع دانش آموزان از لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات، در ادامه مقاله بیشتر با این رشته ها آشنا می شویم.

 

زمینه مدیریت و خدمات چیست

هنرستان ها رشته های مختلفی در دو شاخه کار و دانش و فنی و حرفه ای ارائه می کنند. دانش آموزانی که علاقه مند ورود به بازار کار می باشند و تمایل دارند به جای خواندن دروس تئوری، دروس عملی و مهارتی را پشت سر بگذارند، می توانند در هر یک از رشته های مختلف ارائه شده در هنرستان ها ادامه تحصیل دهند. پس از اتمام دوره 3 ساله مقطع متوسطه دوم در هنرستان ها، دانش آموزان می توانند در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته ادامه تحصیل داده و مهارت خودشان را برای ورود به بازار کار افزایش دهند.

 

همانطور که اشاره شد زمان ثبت نام مدارس در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش رشته های مختلفی در زمینه های متفاوت ارائه می شوند که یکی از این رشته ها، رشته های زمینه مدیریت و خدمات می باشند. در زمینه مدیریت و خدمات، رشته های مختلفی وجود دارند که هر کدام دارای سرفصل های مشخص و دروس متفاوتی می باشند. به طور کلی رشته های این زمینه به چندین زیر گروه تقسیم بندی می شوند و موضوع مهمی که وجود دارد، این است که در این رشته ها می توان شغل های مدیریتی و یا خدماتی را در آینده دریافت کرد.

 

زمینه مدیریت و خدمات آینده شغلی نسبتا خوبی دارد چرا که به هر حال هر یک از ارگان ها، مراکز و سازمان ها به این رشته های زمینه مدیریت و خدمات نیاز دارند و بدیهی است که دانش آموزان می توانند با کسب مهارت در این زمینه، از دیگر دانش آموزان پیشی بگیرند و در دریافت شغل هم جزو نفرات اول باشند. به هر حال دانش آموزان می توانند بسته به علاقه خود در هر یک از رشته های مربوط به زمینه مدیریت و خدمات ثبت نام کنند و مشغول به تحصیل شوند. مهارت آموزی در این رشته ها و منابع درسی در هر یک از رشته ها متفاوت بوده و در همان هنرستان ها به دانش آموزان ارائه می شوند.

بیشتر بخوانید: ثبت نام کتاب درسی

 

 

لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان فنی و حرفه ای

با توجه به لزوم فراگیری مهارت های عملی برای دانش آموزان جهت ورود به یک حرفه تخصصی، هنرستان ها پا به عرصه تدریس گذاشتند. در ابتدا توجه زیادی به هنرستان ها نمیشد و دانش آموزان بیشتر علاقه مند به تحصیل در رشته های نظری بودند. در حال حاضر، با توجه به تخصصی شدن رشته های ارائه شده در هنرستان ها و تنوع آن ها، بسیاری از دانش آموزان علاقه مند به ورود به هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش زمان تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم می توانند بسته به علاقه خود وارد این شاخه ها شوند.

 

دانش آموزانی که بیشتر از خواندن دروس تئوری، به یادگیری مهارت و امور عملی علاقه دارند، می توانند در هر یک از رشته های مختلف در زمینه های متنوع در هنرستان ها ثبت نام کنند. یکی از رشته های هنرستان های فنی و حرفه ای، زمینه مدیریت و خدمات بوده و دانش آموزان می توانند بر اساس علاقه مندی خودشان، اقدام به ثبت نام در این رشته ها کنند.

 

دانش آموزان به منظور ادامه تحصیل در هر یک از رشته های ارائه شده در زمینه مدیریت و خدمات می توانند به هنرستان های فنی و حرفه ای وارد شوند و سرفصل های آموزشی را فرا بگیرند. نکته حائز اهمیتی که وجود دارد این است که رشته های ارائه شده در این زمینه برای هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش متفاوت می باشند و عموما دانش آموزان می بایست بر اساس شرایط و اهداف خودشان یکی از این رشته ها را میان هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش انتخاب کنند.

 

در هنرستان های فنی و حرفه ای، رشته ها به صورت تئوری تر به دانش آموزان ارائه می شوند تا دانش آموزان بتوانند دروس عملی را در کنار دروس تئوری مطالعه کنند. سرفصل های ارائه شده در هنرستان های فنی و حرفه ای نسبت به هنرستان های کاردانش، تئوری تر و با بازه زمانی بیشتری می باشند. در واقع، دانش آموزان می بایست ساعات بیشتری را در این هنرستان ها حضور داشته باشند.

 

معمولا نحوه ورود به دانشگاه برای دانش آموزانی که در هر یک از رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل کردند، ساده تر بوده و آینده شغلی خوبی برای این رشته ها وجود دارد. به هر حال دانش آموزان می توانند با مشاهده لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات هنرستان های فنی و حرفه ای، در هر یک از رشته هایی که به آن علاقه مند هستند، انتخاب رشته کنند.

 

رشته های زمینه مدیریت و خدمات هنرستان های فنی و حرفه ای در سه زیر گروه خدمات، زیر گروه بازرگانی و امور اداری و گروه بهداشت و سلامت ارائه می شوند که دانش آموزان می توانند بسته به علاقه خود در هر یک از رشته های ارائه شده در این زیر گروه ها ثبت نام کنند.

 

لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان فنی و حرفه ای
زیر گروه نام رشته ها
گروه خدمات ناوبری
حمل و نقل
گروه بازرگانی و امور اداری حسابداری
گروه بهداشت و سلامت کودکیاری

 

توجه: رشته ارائه شده در زیر گروه بهداشت و سلامت به نام کودکیاری، یکی از رشته های پرطرفدار در بین بانوان عزیز است. این رشته در هنرستان های دخترانه تدریس می شود و آقایان مجاز به تحصیل در این رشته نمی باشند. در این رشته، اصول تربیتی کودکان و روش پرورش و نکات لازم در این حوزه به دانش آموزان دختر آموزش داده می شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های پایه نهم به دهم

 

 

 

 

لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان کاردانش

به غیر از رشته های توضیح داده شده در زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان های فنی و حرفه ای، رشته های دیگری نیز در زمینه مدیریت و خدمات وجود دارند که در شاخه کاردانش ارائه می شوند. رشته های ارائه شده در زمینه خدمات در شاخه کاردانش، عمدتا با رشته های زمینه کشاورزی معرفی می شوند اما به طور کلی این رشته ها تفاوت های زیادی با رشته های مدیریت و خدمات دارند.

 

دانش آموزان پیش از انتخاب رشته دبیرستان می توانند برای مشاهده لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات به جدول ارائه شده در مقاله مراجعه کنند. کلیه رشته های درج شده در این جدول، رشته های زمینه خدمات می باشند که بر اساس شرایط دانش آموزان می توانند اتخاذ شوند. اما بعضی از این رشته ها مانند حسابداری در میان هنرستان های شاخه کار و دانش و هنرستان های فنی و حرفه ای وجود دارد و سوالی که برای دانش آموزان زمان شرکت در آزمون های هدایت تحصیلی مطرح خواهد شد این است که این دو رشته چه تفاوت هایی با هم دارند؟

 

به طور کلی سرفصل های آموزشی رشته ها در شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای با هم تفاوت هایی دارند. اما در همه این رشته ها، دانش آموزان می بایست 3 سال متوالی را در هنرستان ها مشغول به تحصیل شوند.

 

رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان های کار و دانش عمدتا تخصصی تر و متنوع تر می باشند. در واقع، دانش آموزان حق انتخاب بیشتری را برای ادامه تحصیل در اینرشته ها دارند و می توانند هر یک از رشته های ارائه شده را انتخاب کنند. ولی تفاوت های زیادی میان رشته های هنرستان کاردانش و هنرستان فنی و حرفه ای وجود دارد.

 

در هنرستان های شاخه کاردانش، سرفصل های آموزشی به صورت تخصصی تر و با سرفصل های آموزشی عملی تر ارائه می شوند. در واقع، دانش آموزان در این رشته ها بیشتر از اینکه دروس تئوری یاد بگیرند، می بایست دروس تخصصی را فرا بگیرند که این دروس معمولا به صورت عملی و در کارگاه ها ارائه می شوند.

 

دانش آموزان در حال تحصیل در هر یک از رشته ها در زمینه های مختلف در هنرستان های کاردانش، ساعات زیادی را در کارگاه های عملی می گذرانند. معمولا مدت زمان حضور دانش آموزان در این هنرستان ها نسبت به هنرستان های فنی و حرفه ای کمتر می باشد. آینده شغلی در هر یک از رشته های زمینه مدیریت و خدمات هنرستان های کاردانش و فنی و حرفه ای خوب بوده و بسته به مهارت های شغلی فراگرفته، دانش آموزان می توانند در آینده در هر یک از زمینه های شغلی مشغول به کار شوند.

 

لیست رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان کاردانش
ردیف نام رشته ها
1 مددیاری افراد با نیروهای ویژه
2 حسابداری مالی
3 ایمنی و آتش نشانی
4 هتلداری
5 امور اداری
6 مددیاری سالمندان

 

دانش آموزان شاخه کاردانش و فنی و حرفه ای می توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر مانند کاردانی و کارشناسی هم ادامه تحصیل دهند و مهارت های شغلی خود را تا حد ممکن ارتقا ببخشند.

بیشتر بخوانید: محتوای آموزشی برنامه شاد برای فنی حرفه ای و کاردانش

 

 

 

کارشناسان سامانه مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا آماده اند تا اطلاعات لازم در خصوص رشته های زمینه مدیریت و خدمات را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا در اختیار متقاضیان قرار دهند. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از تازه ترین اخبار مربوط به این حوزه عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مدارس هیوا باشید.

 

دانش آموزان پایه نهم برای اطلاع از اخبار مربوط به هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دبیرستان باید به سایت اطلاع رسانی هدایت تحصیلی به آدرس ht.medu.ir مراجعه کنند. برای آشنایی با امکانات و نحوه استفاده از این سایت مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می شود.

در ادامه بخوانید: سامانه اطلاع رسانی هدایت تحصیلی



سوالات متداول

 

1- ✔️ رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان های فنی و حرفه ای را نام ببرید.

✔️ مطابق متن مقاله رشته های ارائه شده این زمینه در هنرستان فنی و حرفه ای عبارتند از ناوبری، حمل و نقل، حسابداری، کودکیاری می باشد.



2- ✔️ رشته های زمینه مدیریت و خدمات در هنرستان های فنی و حرفه ای را نام ببرید.

✔️ همانطور که در متن مقاله بیان شده این رشته ها عبارتند از مددیاری افراد با نیروهای ویژه، حسابداری مالی، ایمنی و آتش نشانی، هتلداری، امور اداری و مددیاری سالمندان می باشد.



3- ✔️ انتخاب رشته زمینه مدیریت و خدمات در چه پایه ای صورت می گیرد؟

✔️ این انتخاب رشته هنگام ثبت نام پایه دهم دانش آموزان انجام می شودذ که جزئیات آن در متن مقاله گفته شده است.

منبع : رشته های زمینه مدیریت و خدمات

  انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 246

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما